IV - Leśne skrzaty

                           

kontakt z wychowawcą poprzez dziennik elektroniczny                     





1. Podróżujemy w dawne czasy

-    poznanie legend związanych z różnymi miastami w Polsce

-    rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych, poprawnych gramatycznie, wypowiedzi na określony temat

-   dokonywanie oceny postępowania bohaterów literackich, uzasadnianie swojego zdania, rozwijanie umiejętności odróżniania dobra od zła

-   poznanie słów j. angielskim dotyczących pogody (snowy, rainy, windy, sunny, cloudy, stormy )


2. Nasze rodziny

-      określanie czynności wykonywanych w domu przez poszczególnych członków rodziny

-      dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, rozumienie znaczenia pracy zawodowej rodziców, 

-     nazywanie członków rodziny w j. angielskim (mummy, daddy, brother, sister, baby)

-     bawimy się w kodowanie


3. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia

­  -  kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami Bożego Narodzenia, przejmowanych od pokoleń.

­   - dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii względem innych.

­  - aktywne uczestniczenie w organizacji świąt w domu i w przedszkolu

  -  nauka piosenki  w j. angielskim, nauka słówek związanych ze świętami (Christmas, Christmas tree, Santa Claus, Christmas ball, gift )


Poznamy litery: d, D, y oraz liczby: 7, 8,  utrwalamy literki już poznane, czytamy wyrazy, 







1. Przygotowania do zimy – dokąd odleciały ptaki?

  -  rozpoznawanie zwierząt mieszkających w lesie, 

  -  rozmowa na temat sposobu przygotowywania się niektórych zwierząt leśnych do zimy,

­   - poznanie wyglądu i nazw kilku ptaków odlatujących na zimę oraz niektórych pozostających w kraju
­   - doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów, stosowanie liczebników porządkowych


2. Polska – nasza ojczyzna

­ -  poznanie symboli narodowych: rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych Polski

­ -  wzbogacenie wiedzy na temat swojego kraju i jego stolicy

-   kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce)


3. Skoczów – moje miasto  

         - poznanie najważniejszych zabytków Skoczowa oraz ważnych miejsc i instytucji

­   - wzbogacenie wiadomości na temat Beskidów i okolic – zapoznanie ze strojem regionalnym, muzyką ludową i przyśpiewkami

­  - rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat, 

   - posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości  zamieszkania, nazwą kraju


4. Poznajemy bogactwa naturalne

­  - poznanie bogactw naturalnych występujących w danych regionach Polski, ich wykorzystania w codziennym życiu;

­  - poszerzenie wiadomości na temat pracy górnika, jego miejsca pracy oraz narzędzi, które potrzebuje w kopalni;

­  - słuchanie utworów muzyki ludowej Górnego Śląska


Dzieci 6 letnie:

Poznamy litery: l, L, u, U, k, K oraz liczby: 5, 6, Wyodrębniamy głoski na początku i końcu słów.










               

                                




01. 09. 2020r.


Drodzy rodzice!

1 września dzieci otrzymają na kartkach informacje dla Państwa dotyczące projektu unijnego "W przedszkolu poznaję siebie i świat" oraz wspomnianych wcześniej kart pracy i rzeczy potrzebnych dziecku.

Pozdrawiam, p. Ula





Drodzy rodzice! Kochane dzieci!

Minęły wakacje i przed nami kolejny rok szkolny, który rozpoczynamy inaczej niż zwykle. Pierwsze miesiące na pewno przyniosą wiele obaw o zdrowie ale także nadzieję, że dzieci będą się czuły w przedszkolu swobodnie i radośnie. Spotkamy się już 1 września w naszej sali. W tym roku do naszej grupy będą uczęszczały 5 latki (średniaki) oraz 6 latki (starszaki). Po długiej nieobecności pierwsze dni spędzimy przede wszystkim na integracji, poznaniu nowych koleżanek i kolegów, przypomnimy sobie zasady i reguły obowiązujące podczas zabaw i zajęć w przedszkolu. Poznamy także nowe obowiązki wynikające z przestrzegania zasad sanitarnych w czasie pandemii. Mam nadzieję, że dzieci wrócą do przedszkola wypoczęte i pełne zapału do nowych przedszkolnych wyzwań.

Nie odbędą sie spotkania grupowe dlatego poniżej chciałabym przypomnieć kilka ważnych spraw dotyczących naszej grupy:

·       Bardzo proszę o punktualne przyprowadzanie dzieci do przedszkola w zadeklarowanych godzinach, najpóźniej do godziny 8.00

·       Dzieci powinny być wyposażone w wygodne ubranie (np. dres), które nie ogranicza ruchów dziecka podczas zabawy, a które dziecko potrafi samodzielnie zdjąć i ubrać np. podczas ćwiczeń gimnastycznych. Dzieci powinny mieć również  pantofle,  najlepiej do wsuwania (podpisane), które dziecko będzie potrafiło sprawnie ubrać i rozebrać,

·       W indywidualnej półce w szatni proszę o pozostawienie rzeczy na przebranie (koszulki i spodenek) w razie zmoczenia lub zabrudzenia ubrania

·       Dla zachowania bezpieczeństwa proszę nie zakładać dzieciom żadnych ozdób i biżuterii: łańcuszków, wisiorków, długich kolczyków, bransoletek lub pierścionków

·       W tym roku dzieci już nie leżakują, nie jest więc potrzebna pościel i piżamki. Dzieci będą odpoczywać po obiedzie na karimatach zakupionych przez przedszkole.

·       Do zajęć ruchowych będzie potrzebny strój gimnastyczny (bawełniana bluzeczka i spodenki). Obie rzeczy proszę podpisać i włożyć do podpisanego płóciennego worka. Worek ze strojem pozostaje w przedszkolu.

·       Do przedszkola dzieci nie mogą przynosić zabawek i innych przedmiotów.

·       W tym roku zarówno średniaki, jak i starszaki będą korzystać z kart pracy, w tym także do j. angielskiego. Karty pracy w formie książek pomogą dzieciom między innymi w utrwaleniu poznanych wiadomości oraz nabywaniu sprawności manualnych, rozwijaniu myślenia i percepcji słuchowej, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz rozwijaniu umiejętności matematycznych. Szczegóły dotyczące kart pracy zostaną podane w osobnej informacji.

·       Otrzymaliśmy dofinansowanie do artykułów papierniczych. Wykaz innych potrzebnych dzieciom rzeczy zostanie podany również w osobnej informacji w najbliższym czasie.


W obecnych warunkach nasz kontakt z rodzicami jest ograniczony dlatego bardzo proszę o śledzenie aktualności na stronie internetowej przedszkola oraz wiadomości na naszej stronie, na której będą pojawiać się różne ogłoszenia i informacje dotyczące naszej grupy. Na stronie podany jest także kontakt e-mailowy do mnie, na który można kierować różne pytania i ważne informacje.

 Pozdrawiam wszystkich i do zobaczenia we wtorek!

p. Ula



              











                                                                                   


Witam Wszystkie Leśne skrzaty i rodziców w ostatnich dniach czerwca!


Tak w przedszkolu było miło, tyle czasu się tu było.

Zostawiamy  tu zabawki, które smutno spoglądają.

Wiedzą wszystkie o tym dobrze, że dziś z nami się rozstają.


                                               




Kochane starszaki!



    W imieniu wszystkich młodszych koleżanek i kolegów oraz własnym życzymy Wam
 wszystkiego  najlepszego, wspaniałych sukcesów w szkole, spotkania prawdziwych przyjaciół i odkrywania nowych przygód, a wspomnienia wspólnie spędzonych chwil w przedszkolu niechaj towarzyszą Wam przezdługie lata.




p. Ula oraz koleżanki i koledzy z grupy Leśnych skrzatów!

                                                                       

Dziękuję  rodzicom za współpracę, życzliwe słowa, a w ostatnich miesiącach za wszystkie wiadomości , e-maile, nadsyłane zdjęcia. Mam  nadzieję, że wkrótce spotkamy się znowu w przedszkolu.


Na wakacje  życzę wszystkim dzieciom i rodzicom dużo zdrowia, nabrania sił, wiele uśmiechu, tylko pozytywnych myśli oraz pomimo zaistniałej sytuacji udanego wypoczynku i wspaniałych wyjazdów w różne piękne miejsca. 


Kochane Skrzaciki, drodzy Rodzice! 

Dziękuję za wspólnie spędzony czas w przedszkolu. Życzę wszystkim wspaniałych wakacji. 

Starszakom - pomyślności w szkole  i dobrych przyjaciół.  

Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia po wakacjach!       p. Renia   



Na letnią wycieczkę wybrał się już Wojtek, a podczas deszczu też znajduje ciekawe zabawy:



Pozdrawiam wszystkich rodziców i dzieci - życzę udanego wypoczynku i do zobaczenia! - p. Ula


                                                                                                                                          


Witam Leśne skrzaty w kolejne czerwcowe dni!

Pogoda ostatnio nie dopisuje dlatego zabieram was w dalszą podróż. Dzisiaj nasz wakacyjny pociąg odwiedza małe miejscowości i wioski. Często wybieramy się na wakacje na wieś. Zazwyczaj mieszkają tam wasze babcie i dziadkowie. Wiadomości o wsi poznaliście wiosną, gdy zaczynały się prace polowe, a na podwórkach pojawiali się nowi mieszkańcy. Będąc u babci można wyjść do lasu, gdzie chętnie zbieramy jagody, maliny czy grzyby.

Pamiętajcie jednak, że w lesie – zachowujemy się cicho, nie straszymy zwierząt, nie niszczymy roślin, nie zbliżamy się do dzikich zwierząt, nie zbieramy nieznanych grzybów i nie zrywamy nieznanych roślin.


Starsze dzieci zrobią zadania z kart pracy: strona 85 (6 latki) i strona 73 (5 latki)


Młodsze dzieci wysłuchają opowiadania "Wakacje" - E. Stadmüller

Starszaki  otworzą książki "Olek i Ada na szlaku przygód"  na stronach  90 –93 i obejrzą ilustracje. Opowiadają o tym, co przedstawiają i czytają krótkie teksty umieszczone przy ilustracjach. Dowiadują się, co Olek i Ada oraz ich rodzice lubią robić (mogą robić) podczas wakacji w mieście. Można zadać dodatkowe pytania.

Starsze dzieci zrobią zadania z kart pracy: strona 80, 87 (6 latki) i strona 75 (5 latki) oraz kartę nr 24 z wyprawki, na której znajduje się walizka do sklejenia.

Dla 6 latków mam jeszcze zadania z wyprawki: poszukajcie karty F, wytnijcie kolorowe okienka z wyrazami. Spróbujcie ułożyć z rozsypanki wyrazowej całe zdanie. Każde zdanie ma inny kolor. Powodzenia!

Posłuchajcie wszyscy wierszyka:

Starsze dzieci otworzą karty pracy na stronie 81 (starszaki) i 69 (średniaki). Wysłuchajcie wiersza, który się tam znajduje, a dowiecie się w jaki sposób poznajemy otaczające nas środowisko. Później wykonajcie zadanie z tej samej strony.

Wszystkie dzieci zachęcam do przebywania na świeżym powietrzu o ile pogoda na to pozwoli, zabaw w ogrodzie i spacerów całą rodziną.

Pozdrawiam - p. Ula




Z okazji Dnia Ojca składamy wszystkim tatom najserdeczniejsze życzenia, zdrowia, spełnienia marzeń, aby wasze dzieci dostarczały Wam nieustających powodów do dumy i radości.


             p. Ula i p. Renia



Witam wszystkie Leśne skrzaty!

Na początek kilka zdjęć w naszej galerii, które przysłał Maciuś. Prezentuje nam swoje zajęcia w ogrodzie, pięknie zrobione prace, a wśród nich nasz wakacyjny pociąg!




Już wiecie, że dzisiaj rozpoczęło się kalendarzowe lato. Wszyscy lubią tę porę roku. Spróbujcie powiedzieć z czym kojarzy Wam się lato i za co wy je lubicie.

Starszaki z pomocą rodziców wykonają zadania z kart pracy cz. 5 strony: 82 i 83 (6 latki) oraz 70 i 71 (5 latki)

Przypomnijcie sobie nazwy wszystkich pór roku. Pomogą wam ilustracje. Spróbujcie powiedzieć także z czym kojarzy wam się każda pora roku.

Dzieci 6 letnie zrobią zadania z kart pracy: strony 88 i 89

Nasz wakacyjny pociąg zatrzymał się u stóp  najwyższych gór w Polsce - Tatr, gdzie najwyższym szczytem polskich Tatr są Rysy:

Największym miastem pod Tatrami jest Zakopane.



Wybierając się w góry należy jednak pamiętać o wielu ważnych zasadach, aby nasze wyprawy były bezpieczne. Zobaczcie jakie to są:

Dzieci młodsze zrobią zadanie na karcie nr 1

Karta nr 1

23 czerwca swoje  święto obchodzą wszyscy tatusiowie. Posłuchajcie piosenki o tacie i lecie:


Pozdrawiam wszystkich i życzę prawdziwie  letniej pogody i miłego świętowania Dnia Taty - p. Ula




                                                                       

Witam Wszystkie Leśne skrzaty!

W kolejne czerwcowe dni kontynuujemy nasz wakacyjny temat. Pamiętacie wiersz o  pociągu, który odwiedzał różne miejsca w Polsce? Oto kilka miejsc w Polsce chętnie odwiedzanych przez turystów:

Podróż po Polsce

Starsze dzieci wykonają zadania z kart pracy cz. 5 - strona 78 (6 latki) oraz strona 68 (5 latki)

Jak widzicie na wakacje można pojechać w różne ciekawe i piękne strony. Spróbujcie powiedzieć z czym kojarzą się wam słowa: molo, latarnia morska, plaża, fale, statek, wydma? - Tak, wybierzemy się nad morze. 

Dzieci 6 letnie posłuchają opowiadania "Bursztynek" - M. Strękowskiej - Zaremby. Przydadzą się książki "Olek i Ada na szlaku przygód", które otworzymy na stronach: 84 - 87

Zobaczcie, jak wygląda bursztyn


Teraz parę ćwiczeń z ilustracją nr 1. Popatrzcie przez chwilę na obrazek i po chwili nie patrząc na niego spróbujcie wymienić przedmioty, które tam się znajdowały.

Młodsze dzieci policzą, ile na ilustracji jest parasoli, piłek, wiaderek, łopatek i innych przedmiotów. Dzieci 4 letnim proponuję do wykonania kartę nr 1

Karta nr 1

Dzieci starsze wykonają zadania z kart pracy: strony 71, 79 (6 latki) - strona 65 (5 latki)


Wszystkie dzieci posłuchają wiersza:


B. Szelągowska "Na plaży"


Choć na plaży piasek parzy.

My się słońca nie boimy

Bo nas chroni krem z filtrami.

Smarujemy się nim sami!

                          

 Rozmowa: Co powinniśmy szczególnie zabrać na plażę i dlaczego?

Młodsze dzieci ( 4, 5 latki) wykonają kartę nr 2

Karta nr 2


 - czytanie: Poszukajcie w wyprawce karty G, wytnijcie wszystkie obrazki i okienka ze zdaniami. Przeczytajcie wybrane zdanie i dopasujcie do niego obrazek. Część zdań możecie zostawić do czytania na inne dni.

Dzieci 6 letnie otworzą teraz  książki "Olek i Ada na szlaku przygód" na stronach 88 i 89. Obejrzyjcie ilustracje. Przeczytajcie umieszczone przy ilustracjach teksty, a dowiecie się, gdzie Olek, Ada i ich rodzice planują spędzić wakacje i co zamierzają robić w wybranych miejscach letniego wypoczynku. Polecamy dzieciom, aby zwróciły uwagę na stroje, jakie mają na sobie Olek, Ada i ich rodzice w różnych miejscach. Zachęcamy dzieci do opisania wszystkich obrazków, formułując dłuższe zdania, poprawne pod względem gramatycznym.

Zachęcam wszystkie dzieci do wykonania prac plastycznych związanych z morzem:

Wiele osób lubi wypoczynek nad wodą, ale nie tylko nad morzem. Chętnie spędzamy czas  również nad jeziorem. Najwięcej jezior w Polsce znajduje się na Mazurach - krainie położonej na północy Polski. Posłuchajcie wiersza:

"Mazurskie jeziora" - J. Wybieralska                


Gdy rankiem na niebie pojawia się słońce,

Zaprasza na plażę turystów tysiące.

Jedni ryby łowią, drudzy w piłkę grają,

Inni krajobrazy Mazur podziwiają.


Rozmowa na temat wiersza: Co można robić nad jeziorem? Co można zabrać ze sobą nad jezioro?


Oglądanie życia podwodnego dostarcza nam wiedzy o niezwykłych mieszkańcach wód. Zobaczcie filmy prezentujące życie podwodne zwierząt w morzach i oceanach oraz  jeziorach, w wodach słonych i słodkich.

Starsze dzieci wykonają zadania z kart pracy: strona 86 - 6 latki oraz 74 - 5 latki

Młodszaki zrobią kartę nr 3

Karta nr 3

Nad wodą można dobrze odpocząć ale trzeba również bardzo uważać na różne zagrożenia. 

Starsze dzieci wykonają zadania z kart pracy, strona: 77, 84 (6 latki) oraz strona  72 (5 latki)

Młodszaki mogą wykonać kartę nr 4

Karta nr 4


Pozdrawiam wszustkich i życzę udanego tygodnia - p. Ula


                                                                              


Witam serdecznie wszystkie Leśne Skrzaty! Zbliża się lato, zbliżają się wakacje! Można je spędzić w górach, nad morzem lub jeziorem.


Posłuchajcie wiersza i naśladujcie ruchem:


Wakacyjny szlak

Maria Broda - Bajak

Zbliża się wakacji upragniony czas –

marsz w miejscu

szumem kusi morze, cieniem gęsty las.

falowanie dłońmi przed sobą, machanie dłońmi nad głową

 Na jeziora zapraszają nas Mazury,

naśladowanie ramionami ruchu pływania

a na piesze wędrowanie – góry,

utworzenie stożka z zetkniętych dłoni

Bałtyk z piaskiem jak ziarenka maku –

falowanie dłońmi

przygód wiele przeżyjemy na tym szlaku.

marsz w miejscu

W Polsce moc atrakcji czeka na nas już –

przykładanie pięści do oczu i naśladowanie patrzenia przez lornetkę

czas z plecaków strzepnąć pozimowy kurz!

    wykonanie dłońmi gestu strzepywania

Teraz czas na morskie zabawy ćwiczące prawidłową wymowę https://www.youtube.com/watch?v=scDi1VUmrsQ


Nad jeziorem nierzadko zdarzają się gwałtowne burze. Zabawcie się przy recytacji krótkiego wierszyka.

„Idzie burza!”

 Maria Broda -Bajak

Hop, hop, hop – po kałużach!

trzy podskoki w miejscu

Grzmot, grzmot – idzie burza!

trzykrotne uderzenie krążkami o siebie

Tupu, tupu, tup – nie zwlekamy,

naprzemienne tupanie nogami

tylko przed nią się chowamy!

przykucnięcie na krążkach, maksymalne zbliżenie stóp do siebie i oparcie głowy na kolanach

Nad jeziorem można spotkać wielu wędkarzy łowiących ryby. Jest to dla nich zajęcie relaksujące. W ten sposób wypoczywają. Być może ktoś z was miał już możliwość wspólnie z rodzicem łowić ryby. 

Ciekawe, ile rybek uda się wam złowić? Wesołej zabawy życzę! P. Renia  


Witam Was Leśne skrzaty w kolejnym czerwcowym tygodniu!


Dzisiaj w naszej galerii swoje piękne prace prezentuje Maciuś. Zabawa po deszczu też może być ciekawa! 



W czerwcu rozpoczyna sie kalendarzowe lato, a wraz z nim sezon wakacyjnych wyjazdów i zabaw.  Czy w tym szczególnym czasie też tak będzie? Mam nadzieję, że tak i każdy z was spędzi miło wakacje. Tematem naszych zajęć będą różne wakacyjne miejsca i wakacyjne porady.

Na początek dzieci  6 letnie wykonają zadania z kart pracy cz. 5, strony: 73, 74

Wszystkie dzieci posłuchają wiersza:

 


Posłuchajcie wiersza znanego poety J. Tuwima "Lokomotywa"

Postarajcie się wymienić osoby, zwierzęta i przedmioty, które wiózł pociąg, a jeżeli macie ochotę zobaczyć, jak wyglądał taki prawdziwy  parowóz to obejrzycie film:

Obejrzyjcie ilustracje i spróbujcie nazwać pojazdy, którymi ludzie podróżują.

Ilustracja

Starsze dzieci wykonają zadania z kart pracy cz. 5,  starszaki: strony 75, 76   a dzieci 5 letnie strony: 67, 67

Karta nr 3

Starsze dzieci (5 i 6 latki) zrobią zadania z kart pracy cz. 5.  Na kartach tych zobaczycie figurę podobną do koła, jest ona jednak przestrzenna i nazywana jest kulą. Poszukajcie w swoim otoczeniu przedmiotów przypominających kształtem kulę. Zadania do wykonania znajdują się na stronach: 70, 72 - dzieci 6 letnie i strony 62, 63 i 64 - dzieci 5 letnie

Proponuję również wykonać zabawki - pojazdy z różnych materiałów. Wybierzcie sobie, to co najbardziej wam się spodoba, a może ktoś zrobi kilka zabawek? Na pewno będzie potrzebna pomoc rodziców ale myślę, że dla nich również będzie to dobra zabawa.

Starszaki zrobią jeszcze zadania z kart z wyprawki. Odszukajcie w wyprawce kartę G, wytnijcie okienka z pojedynczymi słowami i przeczytajcie je, a następnie na karcie C wyszukajcie obrazki pasujące do tych słów i naklejcie na kartce.

Wszystkie dzieci i rodziców zachęcam do wypraw rowerowych. Jeżeli jeszcze ktoś nie potrafi jeździć na dwóch kołach to myślę, że będzie okazja żeby się nauczyć, aby pojechać całą rodziną na wycieczkę.

Życzę udanych wypraw oraz miłego tygodnia, pozdrawiam wszystkich - p. Ula


                                       Witajcie drogie Skrzaciki! 

Zapraszam was dzisiaj do zabaw ruchowych przy muzyce. Pewnie wielu z was już teraz planuje swoje wakacje. 

Są ciekawe miejsca, do których uda się nam dojść pieszo. Jednakże, żeby odbyć dłuższą podróż potrzebny będzie nam jakiś odpowiedni środek transportu.

  Będziemy dziś podróżować różnymi pojazdami.  Zapraszam do zabawy przy muzyce.

Gotowi na jazdę samochodem? Wsiadamy do auta, zapalamy i jedziemy samochody.

Podróż pociągiem jest bardzo wygodna i interesująca, gdyż można spokojnie obserwować widoki za oknem. Ciekawe, czy jechaliście już pociągiem?  Zapraszam do pociągu! Maszynista zuch

W naszym mieście jest również dworzec autobusowy. Autobusem można podróżować niedaleko albo bardzo daleko, bo np. aż nad morze. A gdzie wy się wybierzecie autobusem? koła autobusu

Jeżeli chcecie znaleźć się w ciepłych krajach lub szybko odbyć podróż, to najlepiej wsiąść do samolotu i polecieć wysoko i daleko… Samolocik

Ciekawe, jaki jest wasz ulubiony pojazd?

 Życzę wesołej zabawy. P. Renia   




                                                                                                     


           Kochane dzieci!

Nie możemy spotkać się z Wami w tak ważnym dla Was dniu dlatego poprzez naszą stronę internetową chcemy złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia   z okazji Dnia Dziecka:

Życzymy Wam przede wszystkim zdrowia, wiele uśmiechu każdego dnia, spełnienia wszystkich marzeń, samych radosnych chwil, dużo miłości od najbliższych oraz szybkiego powrotu do przedszkola!

       

        p. Ula i p. Renia


W naszej galerii zdjąć  piękne prace, które wykonał Tymek ze swoją siostrzyczką Olusią. Dziękuję, zachęcam inne dzieci do dzielenia się swoimi zdjęciami



Wiadomości podane są w cyklu tygodniowym, proszę rozłożyć je dzieciom na kilka dni.


Jak już wiecie 01 czerwca obchodzony jest Dzień Dziecka dlatego myślę, że  spędzicie go radośnie w gronie rodzinnym i że  ten dzień będzie pełen niespodzianek, na które czekacie. W tym tygodniu nasz temat będzie dotyczył właśnie was - czyli dzieci.  

Na początek starsze dzieci posłuchają wiersza i porozmawiają na jego temat z rodzicami. Tekst wiersza znajduje się w kartach pracy cz. 5 - dzieci 6 letnie na stronie 57, a dzieci 5 letnie na stronie 55

Rozmowa na temat wiersza:

Czego dorośli mogą nauczyć się od dzieci?

Czego dzieci oczekują od dorosłych? Jakie prawa mają dzieci?,

Zastanówcie się, czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa.

Zróbcie zadania z kart pracy strona 56 (6 latki ) i strona 54 (5 latki)


Starszaki wysłuchają opowiadania "Karim", pomogą Wam w tym ilustracje w książce "Olek i Ada na szlaku przygód" na stronach 82-83.


Proponuję, aby wszystkie dzieci obejrzały zdjęcia dzieci z różnych stron świata, spróbujcie zgadnąć z jakiego kraju lub kontynentu pochodzą, porozmawiajcie na ich temat z rodzicami, porównajcie ich wygląd, ubiór, miejsce w którym mieszkają.


        

                       Egipt                                                                              


                                                                                      Niemcy

                       Kolumbia                                            


 Dzieci 6 letnie wykonają zadania z kart pracy cz. 5 na stronach: 58, 59


Dzieci na całym świecie chociaż różnią się wyglądem, to tak, jak wy bardzo lubią się bawić. Ich zabawy i  zabawki często nie różnią się od waszych. Nie wszystkie dzieci jednak mogą pozwolić sobie na drogie zabawki i często robią je same.

Zobaczcie i posłuchajcie, jak wyglądają zabawy dzieci w niektórych krajach:

Zabawy dzieci

Możecie obejrzeć również program o zwyczajach oraz zabawach dzieci innych krajów:

Starszaki  wykonają zadania z kart pracy ze stron: 60, 61

Młodsze dzieci wykonają kartę pracy nr 1

Karta nr 1

Dzieci zazwyczaj nie lubią się bawić same. Wy też na pewno wolicie bawić się z koleżanką lub z kolegą, bo zabawa jest wtedy ciekawsza i razem jest weselej. Posłuchajcie opowiadania o Julce, która także chciała mieć koleżanki do zabawy:

Julka bardzo chciała mieć przyjaciela, a kto to jest przyjaciel wyjaśni wam wierszyk:

Starsze dzieci wysłuchają  wiersza z karty pracy ze strony 68 (6 latki ) i strona 61 (5 latki) zrobią zadania z kart pracy, strony 62 i 66 oraz 69 (6 latki) oraz  strona 56, 58, 59 (5 latki)


Życzę Wam takich właśnie przyjaciół. Gdy mamy już dobrego kolegę lub przyjaciela chętnie bawimy się razem. Do zabawy często używacie różnych zabawek. Teraz zabawa ćwicząca waszą pamięć. Posłuchajcie wierszyka o zabawkach i spróbujcie zapamiętać, jakie zabawki zostały w nim wymienione.

"Kraina zabawek" -  B. Szelągowska       


Siedzą zabawki grzecznie na półkach.

Siedzą i patrzą na pajacyka.

Pajac do tańca lalkę zaprosił

i teraz będą tańczyć walczyka.


Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Rodzice zadają pytania,  dzieci używają określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.

Jakie zabawki były w pokoju?

Kogo pajac zaprosił do tańca?

Gdzie siedziały dwa misie?

Kto zdrzemnął się obok książek?

Przy czym stał kudłaty piesek?

Co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?

Starsze dzieci zrobią zadania z kart pracy cz. 5 strony: 63, 64, 65 (6 latki) oraz strona 60 (5 latki)


Pobawcie się z mama lub tatą - zabawa z pokazywaniem (nie tylko dla młodszaków). Rodzice czytają początek zdania, a dzieci spróbują przedstawić je odpowiednimi gestami:

Co do czego służy:

Ręce do machania, (machamy rączkami)

nogi do skakania, (podskakujemy)

palce do liczenia, (machamy paluszkami)

a zęby do mycia. (uśmiechamy się szeroko)

Głowa do kiwania, (kiwamy głową TAK/NIE)

uszy do słuchania, (nadstawiamy uszu)

oczy do mrugania, (mrugamy oczkami)

usta do śpiewania. (śpiewamy LALALA)


Powtórzymy sobie także nazwy zabawek w j. angielskim. Na pewno pamiętacie, jak nazywa się lalka, miś, autko, klocek czy książka. Spróbujcie zgadnąć, co kryje 

Dzieci 6 letnie wykonaja zadania z kart pracy "Kolorowy start - j. angielski" - worksheets: 8, 9, 10. Objaśnienia do zadań są na odwrocie każdej karty.

Dzieci młodsze z pomocą rodziców wykonają zadania z liczeniem, spróbujcie nazwać w j. angielskim znajdujace się tam zabawki: 

The toys

Starsze dzieci wykonają zadania z kart pracy, strona 67

Pozdrawiam wszystkie dzieci i rodziców, życzę miłego tygodnia - p. Ula



Dziś DZIEŃ DZIECKA!  

Witam serdecznie wszystkie dzieci w dniu Waszego Święta! Witam również Rodziców. Zaproponuję Wam kilka sposobów na spędzenie tego dnia i nie tylko.

Zabawy na Dzień Dziecka nie muszą być skomplikowane.

Dzieci uwielbiają zabawy z balonami. Ważne, byście Wy,  Rodzice towarzyszyli im w tym czasie, bo najlepsza zabawa jest wtedy, gdy mama i tata mają dla dzieci czas.

Mam nadzieję, że wszyscy miło spędzicie ten dzień. Na początek mam dla Was propozycję na poranną gimnastykę.

Proponuję teraz zabawy z balonikami.  Balony, jako proste akcesoria do zabawy, wbrew pozorom mogą przynieść najmłodszym ogromną frajdę,

Dzieci lubią takie zabawy. Jeśli macie w domu balony możecie je wykorzystać do zabaw ruchowych i eksperymentów. Najpierw spróbujcie nadmuchać balonik. Jest to dobre ćwiczenie buzi i języka. Jeśli macie 

z tym problem, to poproście rodziców o pomoc.

Zapraszam do zabawy. Wystarczy włączyć żywą, rytmiczną muzykę i tańczyć z balonikiem.

Zabawa równoważna: na  przerwę w muzyce, połóżcie balon na głowie i próbujcie utrzymać go tam jak najdłużej. Ciekawe, komu uda się najdłużej?

 Kreatywnych zadań z wykorzystaniem balonów jest oczywiście dużo więcej - poruszmy naszą wyobraźnię i wciągnijmy nasze pociechy w wir balonowych gier. Najważniejsze, to dobra zabawa w rytm muzyki

 i w towarzystwie balonów. 

Balony można wykorzystać również do zabaw plastycznych i eksperymentów. Tu znajdziecie kilka propozycji:

Na pozostałe dni tygodnia przedstawiam kilka propozycji do realizacji w dowolnym czasie.


Domisie - Dzień Dziecka

3.    Poznajcie jakie potrawy lubią dzieci w różnych częściach świata.

    Co jedzą dzieci w innych krajach?

Jakie jest Wasze ulubione danie?

4.    „Mój przyjaciel” – narysujcie swojego ulubionego kolegę lub koleżankę.


Życzę Wam dobrego poniedziałku i całego tygodnia. pozdrawiam serdecznie wszystkie Leśne Skrzaty! 

                                                  p. Renia



Z okazji Dnia Matki składamy wszystkim mamom najserdeczniejsze życzenia, zdrowia, spełnienia marzeń, aby każdy kolejny dzień przynosił wiele radości, a miłość, którą obdarzacie swoich bliskich wracała do was z podwójną siłą.


p. Ula i p. Renia


Witam wszystkie Leśne skrzaty w kolejny majowy dzień!

Na poczatek kolejne zdjęcia w naszej galerii, które dostałam od Wojtusia i Maciusia. Chłopcy prezentują swoje prace oraz zabawy na świeżym powietrzu. Wojtuś przedstawił wyprawą na łąkę, a zrobione tam  zdjęcia są znakomitym  uzupełnieniem naszych wiadomości na ten temat. Maciuś zrobił z kolei piękne laurki dla swojej mamusi. Dziękuję za zdjęcia!





Dzisiaj wiadomości zostaną podane w cyklu tygodniowym. Proszę je rozłożyć na kilka dni.

Ostatnio słuchaliście wierszy o rodzicach, obejrzyjcie ilustrację nr 1 i spróbujcie opowiedzieć kogo na niej widzicie, co robią te osoby, kim są dla siebie. Jak jednym słowem możemy nazwać te osoby.

Ilustracja 1

Tak to jest rodzina. Teraz dzieci postarają się opowiedzieć o swoich rodzinach. Można w tym celu wykorzystać rodzinny album ze zdjęciami.  Dzieci używają nazw określających stopień pokrewieństwa, np.: siostra, brat, babcia, dziadek, wujek, ciocia. Swobodnie wypowiadają się na temat okoliczności wykonania zdjęć. Opisują wygląd członków rodziny. Można dzieciom młodszym polecić dzielenie słów oznaczających członków rodziny na sylaby, czyli rytmicznie, np.: ta-ta, ma-ma, wu-jek, itd.

Bardzo dobrze powiązania rodzinne widać na tak zwanym drzewie genealogicznym. To narysowane drzewo, na którym każda gałązka oznacza kogoś z rodziny. Czasami mogą to być nawet nasi praprapradziadkowie. Oto przykład drzewa genealogicznego:

Jeżeli jeszcze nie macie takiego drzewa to może warto je zrobić i poznać historię swojej rodziny.

Starsze dzieci wykonają kartę H z wyprawki, na której uzupełnią drzewo genealogiczne  portretami członków swojej rodziny. 

Dzieci 6 letnie wyjmą z wyprawki karty z literami, które należy wypchnąć i schować w kopercie. Z literek można układać różne słowa. W tym tygodniu spróbujcie ułożyć imiona członków rodziny oraz słowa: mama, tata, brat, wujek.

Młodsze dzieci wykonają kartę nr 1

Karta 1

Wysłuchajcie opowiadania, które przeczytają wam rodzice, po tytułem "Pychotka smakotka" - S. Karaszewskiego. Starsze dzieci otworzą do opowiadania  książki "Olek i Ada na szlaku przygód" na stronach: 78-81, 

Starsze dzieci 5 i 6 latki wykonają zadania z kart pracy cz. 5, strony: 53, 54, 55

Przy okazji dzieci mogą poćwiczyć przeliczanie różnych przedmiotów w kuchni, pamiętając o właściwej kolejności liczb, a starszaki mogą posłużyć się liczebnikami porządkowymi. Zapraszam do zabaw matematycznych, poniżej propozycje, które można urozmaicić według własnego pomysłu.

Starsze dzieci 5 i 6 latki wykonają zadania z kart pracy cz. 5 ze stron: 44, 45 i 49

Przypomnimy sobie również nazwy członków rodziny w j. angielskim, których uczyliśmy się jeszcze w przedszkolu.

Posłuchajcie również piosenki o rodzinie: 

My family

Starszaki wykonają zadania z kart pracy "Kolorowy start - j. angielski"  - karta nr 41. P

Worksheet 41

Jeżeli ktoś jeszcze nie zrobił niespodzianki dla mamy, to może zrobić laurkę z kwiatów lub narysować kwiat:


Starsze dzieci mogą wykonać niespodziankę z kart z wyprawki:

Bukiet z kwiatów - karta nr 23

pudełko na drobiazgi - karta nr 2

Dzieci starsze wykonają zadania z kart pracy cz. 5, ze stron: 48 i 52.

Zapraszam jeszcze do propozycji, które przygotowała na ten tydzień dla Was pani Renia

Pozdrawiam wszystkich - p. Ula



Witam dzieci i rodziców.  

1.Dzisiaj porozmawiamy o zawodach waszych rodziców i nie tylko. Zapytajcie się gdzie pracują rodzice i co robią na co dzień. Może kiedyś też będziecie robić to, co wasi rodzice, a może zupełnie coś innego?

2.Jakie znacie zawody? Potraficie je wymienić? Sprawdźcie swoje wiadomości oglądając ten filmik zawody, a potem rozwiążcie zagadki zgaduj - zgadula

3.Posłuchajcie teraz wesołej piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=u_2RTNZvFrc

Ciekawa jestem, czy wiecie już kim chcielibyście zostać w przyszłości.

 Narysujcie swoje zawodowe marzenia.

4. Być może ktoś z was pragnie zostać architektem? Zobaczcie ten program i sprawdźcie swoje możliwości - architekt

Spróbujcie zrobić projekt swojego wymarzonego pokoju. Możecie narysować lub skonstruować z klocków lub z innych materiałów według własnego pomysłu.  Życzę udanej zabawy.

5. Zabawa ruchowa strażak 

6. Starszaki  wykonajcie zadania w kartach pracy cz. 5 na str. 43, 50 i 51.

6.  Chętne dzieci zapraszam do układania puzzli

 dzieci młodsze

dzieci starsze

Drogie Skrzaciki życzę Wam dobrej zabawy i wspólnie spędzonego czasu z Rodzicami.

 Pozdrawiam p. Renia

Dzień dobry Leśne skrzaty!

Witam Was w kolejny majowy dzień. Właśnie w maju swoje święto mają wasze kochane mamy dlatego temat zaczniemy od zagadek:


Jest jedyna na świecie –

nigdzie lepszej nie znajdziecie.

Z nią można bawić się, uczyć i śmiać,

przy niej nic złego nie może się stać.

 

Wszystko zrobić potrafi w domu.

O tajemnicach nie powie nikomu.

Często z nim w piłkę nożną gramy

i bardzo, bardzo go kochamy.

 

Już wiecie o kogo chodzi? Oczywiście o mamę i tatę.

 

Posłuchajcie teraz wiersza:

"Mama i Tata" -  J. Koczanowska

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

 


Rozmowa na temat wiersza.

O jakich osobach była mowa w wierszu?

Za co kochamy mamę i tatę?

Kim są dla dzieci mama i tata? Jak można nazwać jednym słowem te osoby? Mama i tata to wasi rodzice.


Dzień taty przypada 23 czerwca. Posłuchajcie wiersza o tacie:


"Dzień Taty" - B. Kosmowska

 – Dziś Dzień Taty – mówi mama.

 – Czy pomysły jakieś macie?

           Nie wypada, abym sama

           wyprawiała święto tacie…


 

Rozmowa na temat wiersza: O jakim święcie mówiła mama z wiersza? O co prosiła mama swoje dzieci? Jakie pomysły na wyprawienie święta tacie miał Krzyś? Co dzieci chciały zrobić wspólnie? Dlaczego na koniec mama posmutniała i zamyśliła się?

Spójrz na tatę, spróbuj opisać jego wygląd.  


W czasie ładnej pogody polecam wyjście do ogrodu lub na spacer. Poniżej propozycje zabaw z dziećmi na świeżym powietrzu:

Zabawy

Dzieci 5 i 6 letnie wykonają zadania z Karty pracy cz. 5, strony: 42, 46, 47

Zapraszam jeszcze do skorzystania z propozycji p. Reni

Pozdrawiam wszystkie dzieci i rodziców - p. Ula



Dzień dobry wszystkim Leśnym Skrzatom! Witam serdecznie w radosny majowy dzień.                 

Maj, to miesiąc zielonych łąk, kolorowych kwiatów, śpiewu ptaków. Miesiąc radosnego świętowania Dnia Mamy. Dlatego mamusiom trzeba przygotować niespodzianki .          

                                                                                               

Najpierw jednak zaprośmy domowników do wspólnej zabawy w masażyki. Siądźcie w ciasnym kręgu jeden za drugim. Jedna dorosła osoba czyta tekst wierszyka. Wszyscy wykonują na plecach osoby przed sobą masażyk zgodnie z instrukcją.


„Na majowej łące” E. Kaczanowska


Rankiem na majowej łące padał deszczyk

delikatne stukanie palcami obu dłoni po plecach


Każde źdźbło trawy nabrało świeżości

drapanie palcami obu dłoni


Zaczęło świecić słońce

pocieranie kolistym ruchem dłoni po plecach


Nad łąką pojawiły się motyle

złączenie dłoni kciukami i poklepywanie po plecach


Mrówki wędrowały rzędem do mrowiska

dotykanie palcem wskazującym pleców w kolejnych punktach – od dołu, ku szyi


Dżdżownica pełzała  w podziemnym tunelu

złączenie palców wskazujących obu dłoni i przesuwanie ich od szyi w dół pleców


Konik polny skakał z kamienia na kamień

„skakanie” po plecach dwoma palcami (wskazujący i kciuk)


Pszczoły zbierały nektar z kwiatów

poruszanie palcami obu dłoni w różnych miejscach pleców, szyi, barku.


Bąk latał w kółko

kreślenie kciukiem spirali

Potem na łąkę przybyła krowa, by poskubać pysznej trawy.

naprzemienne dotykanie pleców piąstkami.

Paluszki rozgrzane, to czas teraz na pracę plastyczną.

                                                                                                            

Mama na pewno ucieszy się z pięknej laurki. Potrzebujecie zielonej farby i pędzel, kolorowy papier, nożyczki, klej.

Jedną dłoń trzeba  pomalować zielona farbą i odbić na kartce papieru. Teraz trzeba wyciąć nożyczkami  kwiaty i nakleić na każdym odbitym palcu. 

Tu możecie zobaczyć wzór tej pracy. http://przedszkolakitworza.blogspot.com/2013/05/laurka-dla-mamy.html

Zamiast wycinać można namalować takie kwiatki kolorowymi farbami. Wykonajcie ozdobną ramkę  według własnego pomysłu. Dobrej zabawy wam życzę.

Starszaki proszę o wykonanie prac plastycznych  z kart pracy:

1. „Tulipany” – które można wstawić do wazonu (karta nr 8).

2. „Tulipany w wazonie” – wystarczy tylko pędzel i woda. Zmoczyć kartkę wodą i ….gotowe.

3. „Biedronka” – mama pewnie ucieszy się z pięknej biedronki, która może zdobić okno lub przysiąść na lodówce (karta nr 22).

4. „Serce dla mamy” – zielona karta z sercem (karta nr 5).

Zachęcam wszystkich do pracy. Można ją sobie rozłożyć na kilka dni.

Życzę udanego weekendu z piękną pogodą. P. Renia





18. - 20.05.



Witam wszystkie Leśne skrzaty!               

Kontynuujemy nasz temat o wiosennej łące. Na łące możemy często spotkać żaby. Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone, tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki...

            żaba śmieszka                                       żaba wodna                                          

Wysłuchajcie opowiadania o pewnej żabce: 

Wykonajcie zadania z Kart pracy cz. 5 strony: 21, 22, 23


Dzieci 5 i 6 letnie

Słuchanie wiersza I. R. Salach "Tęcza" 


Tęcza ma siedem kolorów, kolorów siedem ma.

Wymienił je Karolek, wymienię je i ja.

Kolor fioletowy pierwszy przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw. Nie pytaj mnie, dlaczego.

Barwa żółta jak słoneczko i pomarańczowa,

na końcu czerwona – i tęcza gotowa.

 

Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.

Już wiecie z jakich kolorów składa się tęcza. A czy wiecie, że istnieją barwy podstawowe: czerwony, żółty i niebieski, i że z tych kolorów otrzymujemy wiele barw pochodnych? Obejrzyjcie film, który pokaże jak powstają różne kolory:

Mieszanie barw 

Karty pracy, strony: 11, 32, 33, 41  (5, 6 latki)

Karty pracy cz. 5, strony: 38, 39   (5, 6 latki)

Na końcu wpisu kilka propozycji plastycznych i propozycje, które przygotowała p. Renia.


Dzieci 4 letnie

- Posłuchajcie opowiadania "Zielona żabka"


- Proponuję wiersz, który przeczytają wam rodzice,  spróbujcie odpowiedzieć na parę pytań związanych z wierszem.

"Majowa łąka" - B. Szelągowska

 

Majowa łąka, pachnąca łąka;

Tu widać myszkę, słychać skowronka…

 

Pająk zaplata pośród traw sieci,

a mała pszczółka do kwiatka leci.

 

Ważka spogląda na dół ciekawie.

Kret nowy kopiec wykopał w trawie.

 

Bąk bzyczy głośno, trzmiela szukając.

A wokół brzozy wciąż biega zając.

 

Na małym krzaczku przysiadła mucha.

Z wielką uwagą motyla słucha.

 

I konik polny też nie próżnuje,

małej biedronce kropek pilnuje.

 

Tyle się dzieje ciągle na łące!

Aż z ciekawością zerka tam słońce.

 

Rozmowa na temat wiersza:

Jakie zwierzęta występowały w wierszu?

Można przeczytać wiersz jeszcze raz i zadać bardziej  szczegółowe pytania, typu: Co zrobił kret?   Kto biega wokół brzozy?  Kogo słuchała mucha? Co robił konik polny?

 

Dzieci 5 letnie: karty pracy cz. 5 strony: 21, 22, 23

 

Zapraszam jeszcze do skorzystania z propozycji p. Reni

Pozdrawiam wszystkich - p. Ula


      

Dzień dobry w majowy poniedziałek. 

Witam serdecznie wszystkie Skrzaciki. Zapraszam na wspólne zabawy. Dziś będą to zabawy muzyczno – ruchowe.

1.     Przywitajmy się wesoło  piosenką  

2.    Usiądźcie teraz wygodnie, zamknijcie oczy i posłuchajcie muzyki. Wyobraźcie sobie, że jesteście na łące, czujecie zapach traw, kwiatów i ziół. Może spotkacie tam również mieszkańców tej cudownej krainy?  

- mieszkańcy łąki.

Spróbujcie narysować, to co sobie wyobraziliście. Jest to przede wszystkim zadanie dla starszych dzieci, ale młodsze też mogą spróbować.

3.    Do tej zabawy będą potrzebne 2 zwiewne chustki z materiału lub cienkie wstążeczki (poproście mamę, pewnie pożyczy wam coś zwiewnego do zabawy) . Poruszajcie się do muzyki trzymając w dłoniach przybory i ruchem naśladujcie taniec motyla.

Zabawa w motylki

4.    zabawa paluszkowa – to zabawa dla wszystkich dzieci, jednakże starszaki potrafią już rozróżniać stronę prawą od lewej, młodszaki mogą mieć z tym czasem problemy.

5.    kolorowa łąka - zagadki – zaśpiewajcie i rozwiążcie zagadki

6.    Na zakończenie naszego dzisiejszego spotkania posłuchajcie piosenki  

Biedroneczki

Biedroneczki są w kropeczki, o tym każde dziecko wie.

Z biedronkami - kropeczkami razem pobawimy się.

Biedronka fruwa nad łąką, gdy świeci jej złote słonko.

Gdy chmura nadciąga z daleka, biedronka pod listek ucieka.

O wyszło słoneczko, możemy iść na wycieczkę. Pójdziecie z nami? Kto na spacer ma ochotę, niech się spieszy: raz, dwa, trzy. Trzeba znaleźć siedem kropek, taki jest początek gry.

Biedronka fruwa nad łąką, gdy świeci jej złote słonko. Gdy chmura nadciąga z daleka, biedronka pod listek ucieka.

 Biedroneczko, fruń do nieba, przynieś mi kawałek chleba.

Możecie wykorzystać do zabawy przy tej piosence wykonane w piątek biedroneczki.

Życzę Wam wesołej zabawy i dobrego dnia! P. Renia



                             

  Hello Leśne Skrzaty!

Dzisiaj kolejne zdjęcia w naszej galerii "Jesteśmy razem". Swoimi pracami, eksperymentami oraz zabawami podzielili się: Aaronek, Nikoś K. i Maciuś. Dziękuję za wszystkie zdjęcia.





Majowa pogoda coraz bardziej zachęca do spacerów. Mam nadzieję, że wybierzecie się wkrótce na łąkę, żeby poobserwować toczące się na niej życie. Dzisiaj poznacie nazwy kilku zwierząt w języku angielskim, które mieszkają na łące. Będą to: butterfly (motyl), snail (ślimak), ladybird 

Dzieci 6 letnie wykonają zadania z kart pracy "Kolorowy start - j. angielski" (Worksheet 4 i 5)

Objaśnienia i tekst do ćwiczeń

Stasze dzieci wykonają jeszcze ćwiczenia z niebieskich kart pracy cz. 5 , strony 20, 35.

Zapraszam do zapoznania się z propozycjami poniżej, które przygotowała dla Was p. Renia.

All the best - p. Ula

Dzień dobry wszystkim Leśnym Skrzatom i Rodzicom!     

        

Puf, puf, puf, pociąg rusza, podróż się zaczyna,
Już się koła toczą po łąkowych szynach.
Jedzie pociąg, jedzie, mija rzekę, las,
Panie maszynisto dokąd wieziesz nas.
Jadę dziś na łąkę, droga niedaleka,
Wielu pasażerów na peronie czeka.
Jedzie pociąg, jedzie w nim cała gromada
Na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.

Jak myślicie, kto może się spieszyć na łąkę? Kto na niej mieszka?


                                     

Właśnie dzisiaj zaproponuję wam wykonanie tylko niektórych mieszkańców wiosennej łąki.  Będziecie potrzebować: rolki z papieru, kolorowy papier, klej, nożyce.

Zgadnijcie o jakie zwierzątka chodzi:

Zgrabne domki w sadzie mają,
miód w tych domkach wyrabiają.

pszczoła

 

Ma najpiękniejszą suknię
wśród stworzeń na łące,
tej sukni – całej w kropki –
wszyscy zazdroszczą … .

Biedronka

 

Lata nad łąką piękny jak kwiat,
swoim kolorem zachwyca,
i zapomina w mig cały świat,
że wcześniej była to gąsienica

motylek

Życzę Wam wesołej zabawy. 

Po działaniach plastycznych zapraszam do zabawy ruchowej wspólnie ze zwierzątkami mieszkającymi na majowej łące.    "Na łące" 

 

Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę dobrej zabawy i wspaniałego majowego weekendu.

 P. Renia      


Witam wszystkie Leśne skrzaty!

Wczoraj poznaliście niektóre rośliny rosnące na łące, dzisiaj dowiecie się, jakie zwierzęta można tam spotkać. Na łące między innymi mieszka bardzo wiele różnych owadów. Owady to najliczniejsza grupa zwierząt. Bardzo różnią się od siebie wyglądem i wielkością, ale mają także cechy wspólne. Prawie wszystkie posiadają dwie pary skrzydeł. Jedynym wyjątkiem jest mucha, która ma jedną parę skrzydeł. Owady odgrywają w przyrodzie istotną rolę. Zapylają rośliny, oczyszczają glebę z różnych martwych organizmów, produkują np. miód. Wśród owadów są także szkodniki, które niszczą lasy, uprawy, zapasy zgromadzone przez ludzi. 

Przypomnijcie, jakie owady zostały zaprezentowane w filmie, spróbujcie podać ich nazwy.

Starsze dzieci wykonają zadania z kart pracy cz. 5, strona 34, 36


Młodsze dzieci podzielą rytmicznie ( na sylaby) nazwy owadów: motyl, mucha, pszczoła, biedronka, osa, komar.


Bardzo pięknymi owadami są motyle. Ze względu na wygląd i porę lotu dzielimy je na:  motyle dzienne i  ćmy.

Dzielimy je też ze względu na rozmiar na:

– motyle większe

– motyle mniejsze.

Na świecie występuje około 150 tysięcy motyli, w Polsce – ponad 3 tysiące.  Zbudowane są z głowy (na której znajdują się oczy, czułki, aparat gębowy), tułowia i odwłoka.  Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży.


  

Starsze dzieci poznają więcej wiadomości na temat motyli. Posłuchajcie opowiadania o niesfornej gąsienicy, a dowiecie się co ma wspólnego z motylami.

Starsze dzieci wykonają zadania z kart pracy cz. 5, strona 40 oraz 37

( 5 latki poćwiczą prawidłowe przeliczanie, a 6 latki dodawanie i odejmowanie)

Rodzice recytują rymowankę, a dzieci głaszczą części ciała wymienione w rymowance:

Lata mucha koło ucha,

lata bąk koło rąk,

lecą ważki koło paszki,

lata pszczoła koło czoła,

lata mucha koło brzucha,

lecą muszki koło nóżki,

biegną mrówki koło główki,

pełznie gąsieniczka koło policzka.



Pozdrawiam wszystkich gorąco - p. Ula



Dzień dobry Leśne skrzaty!

Za oknami zrobiło się chwilowo chłodniej, a my kontynuujemy  nasze zdalne spotkania. Dzisiaj zaczynamy nowy temat: "Wiosenna łąka". Myślę, że każdy z Was widział lub był na łące ale czy zastanawialiście się ile roślin i zwierząt można tam spotkać? Posłuchajcie opowiadania:

Łąka

­   Rozmawiamy z dziećmi na temat opowiadania, pomogą nam pytania:

­   Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

­   Spróbuj wymienić zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

­   Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

­   Gdzie mieszkają myszy polne?

­   O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?


Starsze dzieci zrobią zadanie z kart pracy cz. 5, strony: 30, 31

Na łące rośnie wiele pięknych kwiatów, na przykład: chabry, maki, stokrotki, kaczeńce, margaretki i wiele innych. Można też spotkać tam wiele ziół. Bardzo popularną rośliną na łące jest też mniszek lekarski, na pewno go znacie.

Mniszek lekarski ma żółte kwiaty. Po przekwitnieniu roślina zamienia się w dmuchawca, a nasiona w postaci delikatnego puchu mogą przemieszczać się na duże odległości.

Starsze dzieci wykonają zadania z kart pracy cz. 5, strony: 28, 29.

Zachęcam do spaceru na łąkę i obserwację rosnących tam roślin i żyjących tam zwierząt.  Zabierzcie ze sobą lupę, bo z bliska można zobaczyć więcej. Zróbcie zdjęcia napotkanym roślinom i pochwalcie się swoimi obserwacjami w naszej galerii "Jesteśmy razem"

Pozdrawiam wszystkich gorąco i życzę udanych obserwacji - p. Ula 

Dzień dobry Leśne skrzaty!  

Dziękuję za wszystkie wiadomości, pozdrowienia i zdjęcia. Dzisiaj w naszej galerii swoimi zdjęciami podzielili się Mateuszek, Nikoś i Wojtuś.





Mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego chodzili dawniej ubrani w regionalne stroje, które dzisiaj można zobaczyć w muzeum lub podczas różnych ważnych uroczystości.


Ludzie mieszkający tutaj posługują się często gwarą, czyli swoistym językiem. Słychać go często w regionalnych przyśpiewkach. Piękne są również nasze  tańce regionalne. Obejrzyjcie zespół prezentujący nasz region w tańcach i piosenkach.

Część z wymienionych miejscowości leży w paśmie górskim - Beskidzie Śląskim.



Starsze dzieci (5, 6 latki) wykonają zadania z kart pracy cz. 5 , strona 6

Zapraszam do zapoznania się z ciekawymi informacjami i propozycjami, które  poniżej przygotowała dla was p. Renia

Pozdrawiam wszystkich - p. Ula


Witam serdecznie wszystkie Skrzaty.  

 Dziś chcę Wam zaproponować temat o koronkach. Nie o zwykłych koronkach, ale o takich, które są znane na  całym świecie, a wykonują je koronczarki z Koniakowa.


          

Koniakowskie koronki to obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych produktów regionalnych w kraju i zagranicą. Serwetki czy obrusy z koniakowskiej koronki zdobią dziś stoły na całym świecie. Nawet w gabinetach prezydenckich. A koronkarstwo w Koniakowie jest wciąż bardzo żywe.  Koronki często są podarunkiem dla ważnych osobistości. Otrzymali je m.in. papież Jan Paweł II oraz królowa angielska Elżbieta II.

Powstają różne wzory, których inspiracją jest sama natura – kwiatki, listki, winogrona itp.


Heklowanie (szydełkowanie) sięga początków XX w., a ten sposób szydełkowania nie jest stosowany w żadnym innym miejscu świata. Tradycja przechodzi z pokolenia na pokolenie. W rejonie Koniakowa mieszka ok. 700 koronczarek.

Powstało również Muzeum Koronki  http://centrumkoronkikoniakowskiej.pl/

Gdy kiedyś wybierzecie się w góry na wycieczkę, to warto wstąpić do tego muzeum.


Koronka koniakowska przypomina delikatną i pracochłonną sieć utkaną przez pająka . Tak jak pająk potrafi mozolnie utkać wielką pajęczynę tak i koronczarki potrafią zrobić z koniakowskiej koronki przepiękne delikatne firany koronkowe czy też masywne koronkowe zasłony do okien .

awdziwą pajęczynę i pająka, lecz będzie to podstawa do wykonania naszej serwetki. W każdym wolnym polu możecie dorysować swój wzór, który będzie się powtarzał. Mogą to być motywy roślinne lub różne szlaczki według własnego pomysłu.

2.    Do tej pracy będą nam potrzebne nożyczki i kartka papieru (proszę zadbać o bezpieczeństwo w czasie wycinania)

Tutaj znajdziecie sposób wykonania. https://www.youtube.com/watch?v=kzXcA4nbFBI

Oczywiście możecie wykonać serwetkę według własnego pomysłu.

Życzę dobrej zabawy! Pozdrawiam p. Renia



              

Witam wszystkich w kolejnym tygodniu maja!  

Mam nadzieję, że macie się dobrze. Wiem, że korzystacie z zabaw na świeżym powietrzu i różnych propozycji ze strony naszej grupy. Jeżeli macie zdjęcia tego co robicie zachęcam do przysłania i pochwalenia się waszą działalnością:)


Znacie już symbole narodowe i mapę Polski. W naszym kraju jest bardzo dużo miast i miasteczek. Są miasta bardzo duże, mieszka w nich wielu ludzi, a inne są mniejsze. 

Starszaki i średniaki wykonają ćwiczenia z kart pracy cz. 5 strony: 7

Jednym z takich miasteczek jest Skoczów - miejscowość, w której mieszkamy.

Nasze miasto ma swój herb

Skoczów położony jest nad rzeką Wisłą, tą samą, która przepływa także przez Warszawę.

Sercem Skoczowa, jest rynek oraz budynek ratusza z 1797 roku w stylu późnobarokowym. Atrakcją rynku jest także znajdująca się na środku placu fontanna z barokową figurą Neptuna zwanego też Jonaszem albo Trytonem.

W ratuszu mieszczą się władze Skoczowa. 

Dzieci 5 i 6 letnie wykonają zadania z kart pracy cz. 5, strony: 4, 5

Dla dzieci młodszych i chętnych starszych kolorowanki z miejscami w Skoczowie do wyboru:

Pozdrawiam wszystkie dzieci i rodziców - p. Ula

Hello Leśne skrzaty!

Dzieci 6 letnie mają zapewne już w domu karty pracy z j. angielskiego. Nie wszystkie zadania możemy jednak wykonać, ponieważ wymagają wysłuchania dłuższych dialogów lub rozmów. Kilka z nich postaram się napisać. Proszę rodziców, aby w miarę możliwości przeczytali tekst, który pomoże wykonać kartę pracy.  Dzisiaj pierwsze tego typu zadanie - Worksheet 15.

Myślę, że dzieci pamiętają jak nazywa się dom, drzwi i okno w j. angielskim, kto nie pamięta może wrócić do filmiku z zeszłego tygodnia.  Dzisiaj poznacie nowe słowa związane z domem.  


Wykonajcie kartę pracy z "Kolorowy start - j. angielski"- Worksheet 15.

Worksheet 15 - tekst

Piosenka dla młodszych dzieci 


All the best - p. Ula


Witam wszystkie Leśne skrzaty! 

1.    Na początek zapraszam Was do zabawy gimnastycznej przy piosence:

muzyczne wygibasy

Tą zabawą rozpoczęłam temat, który chcę Wam dziś przedstawić. Jak myślicie, co to może być? Ktoś już odgadł?  Pomogę zagadką. Posłuchajcie:

"Bardzo jest dokładna, stoi sobie w sklepie. A co ile waży, pokaże najlepiej”

Tak, brawo! Chodzi oczywiście o wagę.

Najpierw zastanówmy się, co to jest waga i do czego jest nam potrzebna.

Za jej pomocą możemy zważyć ciężar różnych przedmiotów, a nawet zwierząt, czy ludzi.  Możemy sprawdzić, co jest ciężkie, a co lekkie, odważyć odpowiednią ilość składników np. potrzebnych do upieczenia ciasta.

2.    Wagi mają różny wygląd i różne zastosowanie;    

                         

       1 i 2 - wagi sklepowe; 3 - waga łazienkowa; 4 - waga kuchenna; 5 i 6 - wagi szalkowe

https://www.youtube.com/watch?v=yr9dLvS5xfw

Zapytajcie rodziców, czy macie w domu wagi i do czego one służą.

Kiedyś do ważenia używano wag szalkowych, obecnie używa się wag elektronicznych, które same potrafią obliczyć ile trzeba zapłacić za towar w sklepie. Ważenie jest prostsze, wygodniejsze i szybsze, niż kiedyś.

3.    Posłuchajcie tego wesołego wierszyka

Hanna Niewiadomska

„Waga”



                    Uwaga! Uwaga!

                    Stoi w lesie waga!

                    Dziś ważyć wszystkich będzie,

                    ktokolwiek tu przybędzie!

 

                    Przyleciały dwa motylki,

                    by wytchnienia szukać chwilki.

                    Na brzegu szali siadają

                    i panią wagę pytają:

 

                    - Czy to dobrze u motyli,

                    aby ważyć tyli, tyli?

                    - Panie zbyt się odchudzają,

                    panie ciała nic nie mają.

 

                    Tylko czułki i skrzydełka,

                    to figura wszak niewielka.

                    Gdy nektaru więcej zjecie,

                    wtedy ważyć coś będziecie.

 

                    Trzy króliki przykicały,

                    swoją wagę sprawdzić chciały.

                    - Marchew cały dzień chrupiemy,

                    czy za dużo nie tyjemy?

 

                    Ależ skądże! Marchew zdrowa!

                    Gotowana czy surowa.

                    Ciągle marchew jeść możecie,

                    mieć nadwagi nie będziecie.

 

                    Armia mrówek przechodziła,

                    przy okazji się zważyła.

                    Phi!!! - krzyknęła pani waga.

                    Toż to dla mnie jest zniewaga!

 

                    Przecież gdy was podzielimy

                    i osobno dziś zważymy,

                    to niewiele każda waży,

                    chyba, że się grubas zdarzy.

 

                    Wciąż przychodzą tu cherlaki,

                    czy się zjawi tłuścioch jakiś?

                    Ja dziś wielką mam odwagę!

                    Niech ktoś cięższy sprawdzi wagę!

 

                    Drogą słonie wędrowały.

                    Ile ważą? Nie wiedziały.

                    Kiedy wagę zobaczyły,

                    zważyć się postanowiły.

 

                    Waga pod słoniami jęczy,

                    każda śruba już w niej brzęczy,

                    strzałka w pałąk się wygina,

                    koniec skali... trzask sprężyna!

 

                    Słonie cicho zapytały,

                    jaką wagę dzisiaj miały?

                    - Czte-ry to-ny - wydukała

                    i się cała rozsypała.

Kto był najcięższy, a kto najlżejszy?

4.    Jeśli nie mamy wagi, to jak sprawdzić, co jest lekkie, a co ciężkie?

           „Czy mam wagę w rękach?”

 Spróbujcie wziąć do jednej ręki jeden (obojętnie jaki) przedmiot a do drugiej inny. Czy potraficie określić ciężar, wyważając go w rękach?

(Np. mała paczka chusteczek higienicznych – kostka mydła

Klocek plastikowy – klocek drewniany itp.)

Dokładniejszej oceny ciężaru możemy  dokonać za pomocą wagi szalkowej. Zabawy z wagą pozwalają porównywać ciężar przedmiotów i określić, co jest cięższe, lżejsze lub waży tyle samo. Można też dokonywać porównania ciężaru więcej niż dwóch przedmiotów i szeregować je od najcięższego do najlżejszego lub odwrotnie. Stwarzając wiele okazji do oceny ciężaru przedmiotów, najpierw „na oko”, a później za pomocą wagi szalkowej, doprowadzamy do zrozumienia, że masa przedmiotu zależy nie tylko od jego wielkości, ale także do materiału, z którego został wykonany. Dzieci mają kontakt z pojęciami waga i ciężar w życiu codziennym, towarzysząc dorosłym w zakupach. Te codzienne doświadczenia są bardzo cenne i ułatwiają zrozumienie pojęć związanych z ciężarem.


5.    Z pomocą rodziców skonstruujcie wagę szalkową i pobawcie się w ważenie przedmiotów.

Do skonstruowania wagi potrzebujemy: wieszak, torebki foliowe lub wiaderka.

Tu jest przykład takiej wagi;

waga z wieszaka

Wkładając różne przedmioty do worków możecie sprawdzić co jest ciężkie , a co lekkie.

6.     Zapraszam do zabawy ruchowej. W muzyce też możemy wyróżnić dźwięki niskie i  wysokie ( poruszamy się lekko jak motylek  lub ciężko, jak słoń)

Potraficie je odróżnić?  https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

7.    Zadanie dla dzieci starszych. Wykonajcie zadania na str. 8 - 9.  Najpierw pokolorujcie to, co jest cięższe i dokończcie szlaczek, następnie przeczytajcie tekst (z pomocą rodziców) i dokończcie rysowanie wagi.

Zachęcam was do wspólnej pracy z mamą.  Możecie pomóc mamie w upieczeniu ciasteczek. Zawsze przyda się w domu coś słodkiego, a zarazem zdrowego. 

Pomóżcie mamie w odważeniu składników na wadze kuchennej. Miłej pracy i zabawy. Możecie skorzystać z podanego przepisu: 

kruche ciasteczka z bakaliami

Pozdrawiam i życzę dobrego weekendu. P. Renia  


Dzień dobry Leśne skrzaty!    

 Dla dzieci starszych dziś trochę wiadomości o Unii Europejskiej, dla dzieci młodszych zabawy plastyczne.



Dzieci starsze                                                  

Polska leży na kontynencie, który nazywa się Europa. Niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. Można powiedzieć, że  Unia Europejska to dom, w którym wszyscy domownicy powinni troszczyć się o siebie wzajemnie. Do Unii należało 28 państw ale jedno państwo - Wielka Brytania – postanowiło opuścić Unię Europejską.

To mapa Europy z zaznaczonymi państwami, które należą do Unii Europejskiej.


W większości krajów UE wprowadzono te same pieniądze nazywane "euro"

UE ma również swój hymn. Muzykę napisał bardzo znany niemiecki kompozytor Lu­dwig van Beethoven. Posłuchajcie, jak brzmi, spróbujcie określić czy melodia jest smutna czy wesoła, szybka czy wolna.

Unia Europejska ma również swoją maskotkę – stonogę o nazwie Syriusz. Została ona stworzona dla najmłodszych obywateli UE, czyli dla dzieci. Syriusze różnych państw różnią się od siebie. Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza, nawią­zując do własnej tradycji i kultury. Np. Syriusz holenderski trzyma w rękach bukiet tulipanów, Syriusz Włoch gra na banjo. Syriusz polski jest ubrany w strój góralski.

Dzisiaj młodszakom proponuję zabawę z ciastem, z którego można lepić różne rzeczy, a które nadaje się do zabawy (niestety nie do jedzenia:)

Wszyscy lubicie lepić dlatego poniżej przepis na masę solną, którą wykonuje się z prostych składników. Można ją od razu zabarwić dodając już zabarwioną wodę i wtedy mamy kolorową masę. Można zostawić białą, a ulepione i wysuszone wytwory pomalować farbami.  Masę solną pozostawiamy do wyschnięcia na minimum 2 dni. Jeżeli chcemy przyśpieszyć tworzenie ozdób, możemy upiec powstałe ciasto. Nie wykorzystaną część ciasta pozostawiamy w szczelnie zamkniętym woreczku w chłodnym miejscu, by kontynuować zabawę w następne dni. Gotowe przedmioty można użyć jako ozdoby lub elementy do zabawy (np. w dom, w gotowanie, w sklep)

Poniżej przepis i link do praktycznych porad działania z masą:

Przepis na masę solną:

·       szklanka mąki

·       pół szklanki mąki ziemniaczanej

·       szklanka soli

·       około pół szklanki wody

·       2 łyżki oleju


Na zakończenie proponuję masażyki związane z robieniem dań. Pilnujemy zasady, że najpierw rodzice dzieciom robią masaż, a potem dzieci rodzicom:)

Kanapka

Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka),
Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy),
Na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców),
Pomidora dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),
I posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),
Żeby wszystko było lepsze (masujemy).
Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.

Pizza

Najpierw sypiemy mąkę (Przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni)
i zgarniamy ją (brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające),
lejemy oliwę (rysujemy palcem falistą linię),
dodajemy szczyptę soli (lekko je szczypiemy)..
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto (z wyczuciem ugniatamy boki dziecka),
wałkujemy (wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół),
wygładzamy placek (gładzimy plecy) i na wierzchu kładziemy:
pomidory (delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki),
krążki cebuli (rysujemy koła),
oliwki (naciskamy palcem w kilku miejscach),
później … (dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy),
posypujemy serem (szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni)
i… buch! do pieca (Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji).
Wyjmujemy i kroimy: (Kroimy plecy brzegiem dłoni)
dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata
dla Matyldy… a teraz (dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy).
Polewamy keczupem (kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami)
i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.

Babcia placek ugniatała [B. Kołodziejski]

Babcia placek ugniatała, (Naciskamy plecy dziecka płasko ułożonymi dłońmi)
wyciskała, wałkowała. (ściskamy dziecko za boki, przesuwamy płasko obie dłonie jednocześnie)
raz na prawo, raz na lewo. (przesuwamy dłonie w odpowiednich kierunkach)
Potem trochę w przód i w tył,
żeby placek równy był.
Cicho… cicho… placek rośnie (nakrywamy dziecko rękoma lub całym ciałem)
w ciepłym piecu u babuni.
A gdy będzie upieczony (głaszczemy dziecko po plecach)
każdy brzuch zadowolony.


Życzę udanej zabawy - pozdrawiam wszystkie dzieci - p. Ula.


Dzień dobry!

Dzieci poznały już nazwę naszego kraju, mapę i symbole narodowe. Dzisiaj i jutro będziemy nadal kontynuować temat, jednak każda grupa wiekowa inaczej. Młodsze dzieci swoją wiedzę na ten temat będą pogłębiały jeszcze w następnych latach dlatego przez kolejne dwa dni ich zadania będą się nieco tematycznie różniły od wiadomości zdobywanych przez dzieci starsze.  Młodszaki wiadomości dla siebie znajdą poniżej informacji dla starszych.

                      

Zapraszam na krótką wyprawę do Warszawy:

Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Znajdują się tu piękne, stare kamienice. Na Starym Mieście przy placu Zamkowym znajduje się Zamek Królewski, który był siedzibą królów. Tuż obok zamku stoi kolumna króla Zygmunta III Wazy. To bardzo wysoki pomnik, przedstawiający polskiego króla – Zygmunta III Wazę.







W Pałacu Kultury i Nauki znajdują się m.in. teatry, kina, muzea, księgarnia, kluby sportowe, wyższe uczelnie, instytucje naukowe, sale koncertowe.





W budynku Sejmu znajduje się siedziba najwyższych władz państwa. To tutaj zapadają bardzo ważne decyzje dla wszystkich Polaków. Ważnymi miejscami są też Pałac prezydencki, w którym mieszka prezydent Polski oraz grób nieznanego żołnierza.


Stadion Narodowy został zbudowany niedawno, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – tak zwane Euro 2012. Znajduje się nad Wisłą. Stadion jest w kolorach biało-czerwonych. Krzesełka na Stadionie Narodowym są również w kolorze biało-czerwonym. Odbywa się na nim wiele imprez sportowych i koncertów.



A oto jeden z najpiękniejszych pałaców - pałac w Wilanowie. Posiada nie tylko piękne wnętrza ale także piękne ogrody z różnymi roślinami.



Warszawa to piękne miasto, które warto zobaczyć.

Na zakończenie krótkiej wycieczki do stolicy proponuję wykonanie zadań z kart pracy cz. 5 strony: 16 - 19  (5, 6 latki)

6 latki przeczytają tekst w książce "Olek i Ada na szlaku przygód" na stronie 70.


Dzień dobry Leśne skrzaty!

Dziękuję za wszystkie zdjęcia! Bardzo się cieszę, że wykonujecie zadania w domu i pomagacie rodzicom w różnych pracach. Dzisiaj zobaczycie jakie piękne prace wykonali Maciuś i Nikoś z Olusią oraz jak się bawią i pomagają w domu. Brawo! Czekam także na wiadomości od innych "Skrzatów"






Każdy kraj ma także swoje terytorium, które wyznaczają granice państwa. Teren państwa zaznaczany jest na mapach. Poniżej zobaczcie jak wygląda rysunek terenu naszego kraju.





Dzieci starsze wykonają zadania z kart pracy cz. 5

5 latki strony: 12, 13, 14

6 latki strony: 12, 13, 14


A teraz zadanie dla Was - wykonajcie flagę, którą można umieścić na szczególnym miejscu w domu nie tylko w święto. Starsze dzieci - 5 i 6 latki znajdą odpowiedni szablon na karcie nr 20 z wyprawki. Wytnijcie i pomalujcie właściwą część polskiej flagi na czerwono z jednej strony, a  gdy wyschnie, pomalujcie z drugiej. Całkowicie suchą przyklejcie do patyczka i gotowe.


Starsze dzieci wykonają jeszcze zadania z kart pracy cz. 5

6 latki - strony 15 i 10

5 latki - strony 15 i 10


Dodatkowo 5 i 6 latki wykonają zadania z kart pracy cz. 4

- 5 latki strony: 58, 59 oraz 79

- 6 latki strony: 70, 71, a także 86, gdzie znajdziecie tekst do czytania i 95  - tam dla rozrywki proponuję zaprosić do gry rodzinkę i zagrać w wiosenną grę

Zachęcam wszystkich do wywieszenia flagi  na 2 i 3 maja.

Pozdrawiam serdecznie i życzę udanej "majówki" - p. Ula


Dzień dobry Leśne skrzaty!

Mam nadzieję, że macie się dobrze i zaglądacie na naszą stronkę. Dzisiaj przygotowałam dla was trochę wiadomości na temat roślin i zwierząt. Wiele gatunków zwierząt i roślin żyje w lasach, na łąkach, na polach i w wodzie. 

Dzieciom 5 i 6 letnim proponuję wysłuchanie wiersza M. Buczkówny na temat zwierząt. Pomoże wam w tym ilustracja zawarta w kartach pracy (6 latki strony 88-89, 5 latki strony 72-73)

Po wysłuchaniu wiersza spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Po co zwierzętom łąka i las?, Co oznaczają słowa: Jak i ty – żyją tylko raz? (Podpowiadamy dzieciom, że – podobnie jak ludzie – także rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie. Dlatego należy szanować przyrodę i każde żywe stworzenie.


Rozmawiamy z dziećmi na temat wiersza: Co to jest przyroda?, Co to znaczy szanować przyrodę?

Myślę, że każdy z was chce być przyjacielem przyrody. Prawdziwy przyjaciel przyrody wie na czym polega szanowanie środowiska i dbanie o nie. Zapraszam do udziału w małym quizie. Starsze dzieci znajdą go na kartach pracy, a młodsze na karcie nr 2. Starsze dzieci 


Dzieci starsze zrobią jeszcze zadania z kart pracy:

6 latki strony 90, 91 oraz 87

5 latki strony 74, 75

Pozdrawiam wszystkich gorąco - p. Ula 


Dziękuję za wszystkie zdjęcia od Was. Dzisiaj w galerii "Jesteśmy razem" swoimi zajęciami pochwalili się: Kajtuś, Maciek, Mikołaj, Mateuszek N. i Nikoś K.








Jeżeli będzie ładna pogoda proponuję wycieczkę do lasu. Obserwujcie rośliny, zwierzęta, posłuchajcie śpiewu ptaków, ale pamiętajcie, że to ich dom i  nie należy w lesie hałasować. Zabierzcie aparat i zróbcie ciekawe zdjęcia.

Dzisiaj proponuję również wykonanie prostej gry, o której wcześniej pisałam. Postarajcie się nauczyć grać w warcaby, które możecie też sami wykonać

Warcaby

Przyjemnych spacerów i grania - pozdrawiam p. Ula.


Starszaki poznają kolejną literkę, a ćwiczenia do niej znajdziecie w kartach pracy, na stronach 84 i 85.

Pozdrawiam wszystkich gorąco - p. Ula

 


 

Drogie Skrzaciki witam Was bardzo serdecznie! Wiem, że teraz z p. Ulą zajmujecie się dbaniem 

o środowisko naturalne. Wiecie już zapewne, jak ważne jest oszczędzanie wody czy energii elektrycznej. Na pewno wasi rodzice doskonale wiedzą, że nie chodzi tu tylko o ochronę środowiska  lecz także o ochronę domowego budżetu, gdyż za korzystanie z wody i energii elektrycznej trzeba płacić rachunki. Chcę Wam dziś przedstawić kilka propozycji na temat pieniędzy.  Skąd właściwie biorą się pieniądze? Zobaczcie ten filmik

"Jak powstają monety?"

To było o monetach, a mamy do dyspozycji także banknoty, czyli pieniądze papierowe. Zobaczcie , jak wyglądają polskie pieniądze. pieniądze  

Im większa wartość pieniądza, tym większa moneta i banknot.

Rodzice mogą Wam pokazać prawdziwe, ale pamiętajcie, że nie służą one do zabawy.

Zobaczcie jak mała Myszka  w Paski mówi o pieniądzach.

"Świat pieniędzy"

Zachęcam starszaki do wykonania zadań w kartach pracy na str. 56 – 57  (Dzieci: oglądają monety 

i banknoty o różnych nomi­nałach, wskazują różnice między banknotami a monetami, czytają nominały monet,);  oraz na str 96  (liczą pieniądze, naklejają obok nich zdjęcie monety lub banknotu o tej samej wartości, rozmieniają pieniądze na drobne, naklejają obok nich odpowiednie zdjęcia monet, naklejają zdjęcia monet według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.)

Wykonajcie zadania według instrukcji.



Dziękuję za wszystkie zdjęcia i pozdrowienia.  Kolejne wasze zdjęcia zamieściłam w  naszej galerii - ponieważ  dzięki tym zdjęciom jesteśmy bliżej siebie. Wśród prezentowanych prac są świąteczne wspomnienia i prace dotyczące gospodarstwa wiejskiego. Wiem, że codziennie pielęgnujecie i obserwujecie swoje posadzone roślinki, chętnie także pomagacie rodzicom w pracach w ogrodzie. Cieszę się, że starszaki również dzielnie realizują swoje zadania z kart pracy, rysują szlaczki, czytają i wykonują działania matematyczne. Dziękuję  dzieciom i rodzicom za systematyczne działania i kontakt ze mną

Dzisiaj swoje prace i zajęcia prezentują: Maciek, Wojtuś, Nikoś K., Tymek z Olusią, Nikoś B., Romek i Mateuszek M.













21. 04. 

Witam wszystkie Leśne skrzaty!

Dziękuję za wszystkie zdjęcia i pozdrowienia. Cieszę się, że tak pilnie pracujecie w domu. Wasze prace są wspaniałe i wkrótce ukażą się znów na stronie naszej grupy. Mam nadzieję, że niedługo spotkamy sie w przedszkolu. Na razie czekam na wieści  od każdego        z was.











15. 04. 

Witam wszystkie Lesne skrzaty!

Na początek kolejne zdjęcia ilustrujące wasze zajęcia w domu






Dziękuję za wszystkie zdjęcia!



Dziękuję za zdjęcia, poniżej kilka  z nich - czyli  relacja z tego, co robicie w domu:)